"Możesz zrobić wszystko, co zechcesz,
nie możesz jednak zrobić wszystkiego"
W.R. Rippy
Upragnione wakacje dobiegają końca. Dobrze, jeśli wykorzystałaś je jak najpełniej, jeśli wypoczęłaś, zregenerowałaś nadszarpnięte siły i naładowałaś akumulatory, bo kolejny wyczekany urlop najprawdopodobniej dopiero za rok.
Co zrobić, żeby do tego czasu pracować efektywnie i z przyjemnością? Jak uniknąć tak powszechnego ostatnio wypalenia zawodowego?
Wypalenie zawodowe – czym jest?
Najprościej – stanem wyczerpania cielesnego, uczuciowego i duchowego.
Co oznacza?
Utratę motywacji do działania, spadek efektywności i utratę satysfakcji.
Czym nie jest?
Lenistwem, reakcją na ciężki dzień w pracy.
Pamiętaj, że wypalenie zawodowe rozwija się powoli, często niezauważalnie. Jego początek jest trudno uchwytny, zwykle ujawnia się nagle i z dużą siłą. To proces, który ma tendencję do pogłębiania. Objawy początkowo odnoszą się jedynie do funkcjonowania w pracy, z czasem rozprzestrzeniają się na pozostałe sfery życia. Dlatego tak ważne jest, by uważnie monitorować swoje samopoczucie i zachowanie oraz znać czynniki sprzyjające pojawieniu się stanu wypalenia. Oto one:
Czynniki indywidualne:
- Silna motywacja do pracy, nadmierne zaangażowanie w pracę, brak dystansu do pracy, idealizacja pracy, zawód jako misja, przekonanie o roli zawodowej.
- Zaniedbanie potrzeb niezwiązanych z pracą (dieta, ruch, sen, relaks).
- Niska samoocena, poczucie braku kompetencji, niski poziom własnej skuteczności.
- Perfekcjonizm, zawyżone wymagania.
- Bierność, defensywność, zależność, strategie unikowe, poczucie zewnętrznej kontroli.
- Nadmierna wrażliwość.
- Brak rozwoju zawodowego.
Czynniki interpersonalne, czyli międzyludzkie.
- Sytuacje między tobą a współpracownikami, często trudne, obciążające, konfliktowe.
- Sytuacje między tobą, a przełożonymi, m.in. mobbing, zaburzona komunikacja, nadmierne wymagania, brak wsparcia.
Czynniki w organizacji.
- Trudne warunki pracy.
- Różne normy i wartości twoje i instytucji.
- Styl kierowania (np. zbyt autorytarny), niepełne informacje.
- Rutyna, monotonia, brak twórczych akcentów, brak możliwości realizowania potencjału i kreatywności, brak rozwoju zawodowego.
Biurokratyzacja.
- Niskie wynagrodzenie + duża odpowiedzialność.
- Negatywna ocena zawodu w społeczeństwie.
Co powinno cię zaniepokoić:
- Brak chęci do pracy, niechęć do wyjścia do pracy, częste absencje, poczucie przepracowania, poczucie marnowania czasu na zajmowanym stanowisku, utrata sensu, obojętność.
- Negatywne postawy wobec klientów, utrata pozytywnych uczuć wobec nich (awersja do telefonów i wizyt klientów, przesuwanie terminów spotkań, niezdolność do koncentracji na klientach, cynizm, stereotypizacja klientów, postawa strofująca wobec klientów).
- Koncentracja na sposobie organizacji pracy, drobiazgowe przestrzeganie procedur, automatyzm w działaniu.
- Zmęczenie, wyczerpanie.
- Obniżenie nastroju, koncentracja na negatywach, myśli negatywne (dot. siebie, otoczenia i przyszłości), ucieczkowe, rezygnacyjne, samobójcze.
- Wrażenie bezruchu, niemocy.
- Poczucie osamotnienia, izolacja, wycofywanie się.
- Nieufność.
- Poczucie winy, uczucie zawodu wobec samego siebie.
- Brak cierpliwości, drażliwość, poirytowanie, złość.
- Problemy rodzinne, małżeńskie.
- Zakłócenia snu, zaburzenie apetytu, wagi oraz libido.
- Dolegliwości cielesne, choroby.
Wypalenie zawodowe – gdy nie doskwiera.
- Mamy poczucie sensu swoich działań.
- Pozytywnie oceniamy wykonywany zawód i miejsce pracy.
- Czujemy się potrzebni i na swoim miejscu.
- Traktujemy zadania zawodowe jako wyzwania.
- Mamy poczucie rozwoju.
- Potrafimy wyartykułować nasze sukcesy.
- Nie roztrząsamy porażek.
Aby się nie wypalić:
- Podejmuj prace zgodne z tobą (twoimi wartościami, zainteresowaniami, wiedzą, predyspozycjami, umiejętnościami).
- Angażuj się rozsądnie, zachowuj zdrowe granice.
- Zachowaj balans pomiędzy pracą a życiem osobistym.
- Porównuj stawiane tobie wymagania z twoimi celami.
- Stale weryfikuj swoje cele i priorytety.
- Walcz o godziwe warunki pracy, wynagrodzenie.
- Efektywnie planuj + pamiętaj o elastyczności.
- Zarządzaj swoim czasem.
- Stosuj zachowania asertywne.
- Deleguj odpowiedzialność i zadania, korzystaj z pomocy.
- Dbaj o rozwój. Rozwijaj swoje pasje i hobby.
- Adekwatnie oceniaj samego siebie (swoje zasoby i ograniczenia).
- Stawiaj sobie realistyczne cele, oceniaj realnie swoje możliwości.
- Broń się przed nadmierną eksploatacją emocjonalną i psychiczną.
- Redukuj stres i usprawnij umiejętności w radzeniu sobie z nim.
- Dbaj o momenty wyciszenia.
- Poszukuj wsparcia (przełożeni, współpracownicy, bliscy).
- Wzmacniaj samoocenę.
- Troszcz się o siebie.
Powodzenia!